Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 30, 2010

Aktiviti Ramadhan...

First of all, aku nak say "Happy Independent Day"! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Malam ni genap la 53 tahun kemerdekaan negara kte. Harap2nya merdeka dlm bulan Ramadhan ni, aktiviti2 mengarut2 jgn la dibuat ye. Jauhkan.. Hindarkan.. InsyaALLAH.. ~alahai.. dh mcm gaya ustazah shawana le plak.. hik3.~

Gambar di sebelah : Cobaan berani mati memasak tuk family. Asam pedas Melaka (menu utama) and the gang, kerang rebus + pencicah asam and kacang botol goreng sambal + ikan bilis. Rangup tuuu... Cian kat mak abah aku yg xde gg.. cancel teros nak makan sayur tu.. taktik is completed!! haha!

Okey! Duk sebut pasal aktiviti ni.. Ni aku nak mencelah sket pasal aktiviti2 aku di waktu bulan puasa ni. Actually, balek keje, masak. Then pas berbuka, solat, tido. Pas tido, bangun sahur lak. Pastu siap2 g keje. Mcm tu la hari2 yg aku lalui. Mcm xde "life" kan..? Eeee.. xske! xske! Hidup ni singkat sangat, nape laaa aku xwat something yg org kata berfaedah. kan...?? ~So, aku menyahut cabaran berfaedah la kunun2nya tu, aku try belaja memasak. The truth is... aku xpandai masak pun! Hancuss.. Org tua kata pe ek, air tangan xsedap la. Tapi, atas kesedaran diri yg menebal, aku nak la improve kan diri atau lebih straight to the point, improve skill memasak aku. hehe. Ngeh3....

Aktiviti men masak2 ni aku dapat wat pun masa weekend aje. weekdays memg xsempat la. Disebabkan aku ske sgt makan Asam Pedas Melaka, so aku pun beria2 gle bagai nak rak la belaja. Ni kre cubaan pertama la ni taw. Haaa! jgn dicabar jebat! Hamba sedia menyahut cabaran tersebut... hehe. Aku bukan men xcited, cari la resipi kat internet. Aku carik kat MyRecipe.com. kree belasah aje la.. asal yg byk org comment, yg tu la, aku amik. Pas dh dapat tahu bahan2 dia, dgn sepantas lipas kudung, aku g pasar.. Kre abis memborong laa.. Sampaikan yg mana xde dalam list pun, aku sapu. Aku memg xleh dibawa shopping le, pokai! Len yg dibeli, len yg dirembat. Aku ske masuk pasar, bau ikan tu... hurrmm.. sedapnyaaa.. ske! ~hehe.. peliknya aku kan! well! well! well!~

petang tu, aku masak leeee... aku baca sebijik2 resipinyaaaa.. and result dia..

1) Cair ~ kena banyak asam jawa. (ada akak tu bg taw). n kurengkan air tu. Al maklumla, baru pas bayar bil air.. tu yg guna air kaw2 tu.. hik3. *____*
2) Tawar ~ni kes pasal puasa la ni.. aku xdpt rasa kecukupan rempah-ratus di dalamnya.

Overallnya, mission is not completed! GAGAL sama sekali! ~sob sob!~

Rupe dh ada, tapiiiii... kena cube lg tahun depan! Ni la aktiviti aku dlm bulan Ramadhan... meningkatkan kemahiran memasak yg pernah nak meningkat ni.. huhu.

P/S : Aktiviti2 len adalah; 1) Menjage butik kak yong - Busana Noriah (Kat Sri Manjung, Perak, 2) mengemas umah, vakum, mop bagai... nak raye la katakan.. hehehe. Semangat2! Raye umah baru la tahun ni.. Kena all out.. ahaaaakkkss..

No comments: