Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 25, 2011

DSLR terbaik untuk amatur?

Semalam aku & tunang, mr. Wah text on the phone, and suddenly, dia cakap nak beli kamera DSLR dgn kakak dia. Means dia nak share ngan kakak dia. Then, aku cakap la, xrase susah ke share ngan kakak?? Ye la, pasni dia dah kawen dgn aku, susah la nak jumpe dah ngan kakak dia, then mcm susah lak share ngan kakak. U know what i mean rite..!! Takkan nak belah dua kot kamera DSLR tu. haha!
.
.
Pas je dia dengar soklan aku tu, dia pun kata, "sayang nak tak kte share berdua?". hehehe. aku pun apa lg kan, "with my pleasure dear....." *_____* (hati berbunge-bunge!) *wink* Memang aku suke sgt snap pic. Tak dpt disangkal lg. hehehe. Mana taknya, kalu aku wat album gambar, leh tgk la gambar aku ari-ari taw tak. Mimik muke. Dress mcm mana. Huahua! Mana taknya.. Penuh dalam enset gambar aku sorang je. hik3. Tiap-tiap pagi snap. Hari-hari duk wat senaman muke. ye la, duk senyum sengih je men"snap" gambar sndiri. ngeeeee..... Gilo punye olang... heeeee..
.
.
Oke! Skang kami yg amatur ni, tak tahu la nak beli kamera apa. Tu la masalah terbesar skang ni.. Brand pe yg terbaek... Coz tak tahu la mana yg bagus, harga dia mcm mana, aksesori dia dapat byk x.. Hukhukhuk. Al-maklumla, dua-dua mana tahu sgt pasal kamera DSLR ni. Pegang pun tak penah taw! Kiranya JAHIL la ayat paling sesuai tuk pasangan wana-wah ni. hehe.
.
So, nak tambahkan ilmu di dada, ala-ala nak mendalami bidang fotografi la konon-kononnya, aku pun searching la on the internet. So, aku tgk byk gak la suggestion tuk DSLR bagi golongan amatur mcm kami. Kat cni ada 3 yg aku tgk lawa. Tapi, harga dia aku tak tahu la lawa ke tak. Pakat post je kat blog. Price belakang citer. hehe! Aku rasa smart je tgk tiga-tiga DSLR ni. Tak tahu la oke ke x sebenarnya. first impression, kena smart! (bagi aku la)
.


First - Canon 1000D

* 10 Megapixel
* 2.5 Inci skrin LCD
* Live View
* DIGIC III
.

Second - Nikon D3000

* 10.2 megapixel
* 3.0 inci skrin LCD
* 3.0 frames per second (fps)
* Pembersihan sensor auto
* 11 AF points
.

Third - Nikon D90 DX

* 12.3 megapixel
* 3.0 inci skrin LCD
* Live View
* Face Detection
* Full HD Video
* Pembersihan sensor auto
* 4.5 frames per second (fps)
.
.
Kebanyakannya antara nikon & canon.. Sony ada ke haaa..?? Coz wah nak antara nikon ngan sony. hehe! Bajet kami pulak antara 3k - 4k. SO, Pada sape2 yg pro gle bab-bab kamera DSLR ni, leh la bg suggestion yekk. Mana yg oke, mana yg tak. Sila la bagi pendapat korang ye.. Huhu. Takot la kami ni kena kencing je ngan salesperson ke kan. Xmo la jadi mcm tu. Mintak dijauhkan le. Bak kata orang, nak dapat yg terbaik. Heeeee. aaaaaiii... Tak sabarnya nak beli. Berkira-kira dah ni nak memegang kamera DSLR. Snap sana, snap sini. Hikhikhik. (Kuat berangan la cik wana ni kan..!! Aissshhh)
.
Dalam pada duk pk duet kawen & hutang ptptn, ada hati lg kan nak DSLR. hehehe. Ni namanya udah kemaruk kat kamera tu. Malam ni mau mimpi indah memeluk DSLR impian aku & wah. weeeee...!!! Can't wait! Click! Click! Ngeeeee..
.
.

No comments: